México, la joya de Zara en América

En 2010 Inditex, que opera Zara y Bershka, abrió 20 tiendas en México y prevé seguir con ese ritmo; México es el mercado más importante para la empresa, por encima de Estados Unidos y Canadá.

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Aunque Zara es el formato de tienda insignia de Inditex en el mundo, en los últimos años se ha venido diversificando.

Por: Jesús Ugarte

CIUDAD DE MÉXICO (CNNExpansión.com) — Tras 18 años de operaciones, México se ha convertido en el mercado más importante de América para Inditex, uno de los principales productores y distribuidores de moda del mundo con ocho formatos de tienda, incluidos; Zara, Pull & Bear, Massimo Dutti, Bershka, Oysho, Zara Home y Uterqüe.

A la fecha la compañía de origen español opera 208 unidades en México, superando por mucho a las sumadas en Estados Unidos, Canadá y Brasil (poco más de 90 en total en conjunto).

"México fue el primer país en el que el grupo desarrolló todo su modelo internacional, de manera previa estuvo en Nueva York y París, pero realmente no se puede hablar de una internacionalización hasta que llegó a México, es un lazo enriquecedor (con México)", dijo Jesús Echevarría, director general de Comunicación y Relaciones Institucionales de Inditex.

En 2010 la compañía que preside Amancio Ortega Gaona (considerado el hombre más rico de España y uno de los más acaudalados del mundo), abrió en México un total de 20 tiendas y su plan de expansión para el presente año considera mantener un ritmo similar, lo que dependerá entre otras cosas de las ubicaciones.

"Estamos en la misma línea, en el mismo nivel, sin especificar un número concreto de tiendas, no es la fórmula nuestra de trabajar, esto tiene un sentido; Inditex, Zara o los demás formatos crecen tienda a tienda, sólo en el momento en que se tiene la ubicación correcta de cara a la tienda, hasta que no existe esa ubicación, no se plantea como un objetivo", explicó el ejecutivo en entrevista con CNNExpansión.com.

Declinó dar a conocer la mezcla de los formatos de tienda a inaugurar en 2011. Sin embargo, mencionó que continuarán con el crecimiento en Uterqüe, en aras de consolidarlo y proyectarlo en México como cadena con gran potencial.

En 2009 abrieron la primera unidad Uterqüe en Santa Fe (Ciudad de México), y en 2010 en Angelópolis (Puebla), Andares (Guadalajara) y está próxima a inaugurarse Duraznos en la capital del país. "México fue el cuarto país, después de España, Portugal y Grecia, en donde se abrió este formato, ahora está presente en 17 países, en México ha tenido una muy buena recepción".

Uterqüe es el nuevo formato comercial de Inditex dedicado a accesorios, complementos de moda y una selección de prendas en textil y piel. La colección diseñada íntegramente por el equipo de creación de Uterqüe, combina la estética de las últimas tendencias de moda con la exclusividad de su producto. Según el sitio de internet de la compañía, del total de las unidades que opera en México; 24% son Zara, 21% Bershka, 17% Pull & Bear, 15% Oysho, 14% Massimo Dutti y el resto Zara Home y Uterqüe.

A nivel global el director general de Comunicación y Relaciones Institucionales de Inditex en el mundo dejó en claro que la prioridad de la compañía es consolidar sus operaciones en Europa y acelerar su expansión en Asia (respecto a otros mercados).

"En los últimos años en China más allá de las Ciudades de Shangai, Pekín y Hong Kong, se han estado abriendo muchas tiendas en otros sitios (de ese país). Es entrar capilarmente en toda la geografía china", reveló Echevarría.

Surten cada 15 días

El modelo de aprovisionamiento de Indetex se basa en lo que se llama el "aprovisionamiento de proximidad" por la rapidez en que se realiza. En este sentido los más de 250 diseñadores de la firma trabajan una vez recuperada la información de las tiendas.

"En 15 días y no más de 20 las prendas están listas para el resurtido, las tiendas reciben 2 veces por semana esas novedades", explicó el ejecutivo.

La proveeduría de Inditex en México combina productos importados con locales. En calzado hay una parte importante de Guadalajara y León (así como de prendas) y otra de la decoración para Zara Home.

"En México se tienen 18 proveedores nacionales en calzado: 9 en León y 9 en Guadalajara que producen un total de 4 millones de unidades en calzado.  Además estos productos se exportan a Japón, Venezuela y Colombia (tanto en prendas como en calzado)", detalló Lizbeth Luis, de la dirección general de Comunicación y Relaciones Institucionales de Inditex México.

Clientes exigentes 

El nivel de exigencia del cliente en México es muy grande no sólo en cuestión de la calidad, sino en moda. "El cliente y la cliente son extraordinariamente conocedores de la moda, es una cultura de la moda altísima y eso a la vez nos obliga de manera permanente a una superación en el nivel de moda y la rapidez con que debe de llegar a las diferentes tiendas", reconoció Echevarría.

Esa exigencia llega a los equipos de diseños, quiénes deben de analizar las corrientes que se van planteando en las tiendas, sumadas a las de otros países. Eso influye en la oferta de la moda.

En materia de resultados, México (donde emplea cerca de 5,000 personas) pertenece a la región de América, la cual tuvo un desempeño positivo en los primeros 9 meses del 2010. El ejercicio de 2010 termina el próximo 31 de enero y la empresa estará dando a conocer sus resultados de ese año fiscal para mediados de marzo próximo.

El área americana contribuye con aproximadamente el 10% de los ingresos de Inditex en el mundo. El grupo abrió su primera tienda Zara en 1975 en La Coruña (España), lugar en el que inició su actividad y en el que se ubican sus servicios centrales. A la fecha opera alrededor de 5,000 tiendas en cerca de 80 países.

Fuente: http://exp.mx/n002SQ4

Google vs Apple en la venta de revistas

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Las aplicaciones de revistas y periódicos en ‘gadgets’ como la iPad han caído en ventas; Google considera la creación de un nuevo “kiosco digital” que funcione y venda mejor en Android.

¿Quién tiene la culpa de la caída en las ventas de revistas para la iPad­? ¿Google puede hacer un mejor trabajo?

Muchas cosas cambiaron en los ocho meses desde que la revista Le Monde Magazine colocara a Steve Jobs en la portada y preguntara si podría tratarse del nuevo Gutenberg, el hombre cuyo iPad rescataría a la industria editorial de la amenaza del ‘todo gratis'.

Para empezar, sabemos que Apple ha vendido muchos iPads (entre 13 y 14 millones en nueve meses).

También sabemos (gracias a las cifras de la Oficina de Información de Circulaciones) que la venta de revistas del iPad va en la dirección contraria. El colapso de Wired, de 100,000 copias del iPad en junio a 23,000 en noviembre fue una de las más dramáticas, pero las cosas no lucen muy distintas para Glamour, Vanity Fair, GQ o Men's Health.

Y ésta es la noticia, que apareció en la página B1 del Wall Street Journal del lunes: Google está hablando con las editoriales para crear un puesto de venta digital competente para los dispositivos Android, algo que podría ofrecerles lo que Apple se ha negado a compartir: los nombres y direcciones de sus suscriptores en línea.

MG Siegler de TechCrunch resume la situación con su encabezado: La carrera de los puestos de revistas digitales se reduce a quién está más dispuesto a engañar a los usuarios, Apple o Google.

El problema es si la información de los suscriptores que tanto ansían las editoriales (y que Steve Jobs se ha negado en compartir) es "inclusiva" o "exclusiva". Según el Journal, Apple está listo para templar su postura en el kiosco de iTunes que supuestamente está creando.

El pasaje clave:

"Apple planea compartir más información sobre quién descarga la aplicación de una editorial, información que las editoriales pueden aprovechar con propósitos de mercadeo. Según la gente familiarizada con el tema, Apple pedirá a los consumidores que se suscriban a la versión del iPad de una revista o periódico su consentimiento para compartir su información personal con la editorial, como su nombre y dirección de correo electrónico.

"Algunas editoriales no están satisfechas con este arreglo porque creen que son pocos los usuarios que estarán dispuestos a compartir dicha información, según estas personas".

Según el Journal, Google ha estado diciendo a las editoriales que está dispuesto a darles "cierta información personal sobre los compradores de aplicaciones para ayudarlos con productos y servicios relacionados al mercadeo". No queda claro si eso será inclusivo o exclusivo, y aún queda el asunto de Siegler sobre el hecho de engañar a los usuarios.

Si Google crea un kiosco de Android, y el Journal deja claro que sigue siendo un gran supuesto, eso podría dar un poco más de apalancamiento a las editoriales y desharía un poco el atascamiento que tienen en su laboriosa negociación con Apple.

Mientras tanto, es difícil saber quién tiene más la culpa por el fracaso del iPad por ofrecer una revolución editorial al estilo Gutenberg, si las editoriales que cobran 4.99 dólares por las versiones iPad de las revistas, cuando cobran centavos a sus suscriptores, o el nuevo Gutenberg de Le Monde, que almacena los nombres (y números de tarjetas de crédito) que Apple pide a través de iTunes, de la misma forma que la reina protege las joyas de la corona.

A nadie le gusta ver cómo caen los periódicos y las revistas, ni cómo resultan afectados todos los escritores que dependen de las editoriales para pagar su renta. Por otro lado, estas mismas editoriales cazaron suscripciones desde hace años con "loterías", de tal forma que 25 fiscales generales se vieron obligados a intervenir.

Nadie quiere recibir correo basura de esas personas.

Fuente: http://ow.ly/3y407

Why iPad Magazine Sales Are Not As Bad As They Seem

According to a new report from Women’s Wear Daily, digital magazine sales are on the decline. A closer look at the data, however, reveals that sales are not nearly as bad as they appear.

The report, which cites numbers released by the Audit Bureau of Circulations, points out that magazine sales on the iPhone and iPad are down across the board.

Vanity Fair sold 8,700 digital copies of its November issue, down from an average of 10,500 between August and October, while Glamour moved 2,775 iPad issues in November, down 35% from September.

GQ, meanwhile, had its second-worst digital sales months since its debut on the iPad in April, having only sold 11,000 copies on the iPad and iPhone in November. Men’s Health had its worst performance on record, averaging 2,000 iPad sales in October and November, roughly a 30% decline from spring.

Wired rounded out the decline with an average of 22,500 sales in October and November, down from 33,711 in September and 100,000 in June, the month of its much-applauded arrival on the iPad.

When you compare digital sales to print newsstand sales, however, it becomes clear that digital sales numbers aren’t nearly as poor as they first appear. In fact, after an initial spike, the sales performance of issues on the iPad and iPhone roughly correlate their performance on the newsstand (note that except for Wired, sales data is relative):

Vanity Fair Single Issue Sales

Glamour Single Issue Sales

GQ Single Issue Sales

Red dot marks the first release of GQ’s iPad app.

Men's Health Single Issue Sales

Men’s Health did not report iPad sales data for July/August.

Wired Single Issue Sales

However, given that more than 14.1 million iPhones and 4 million iPads were sold during Apple’s fourth quarter (which ended on September 25) and have continued to sell since then, fall sales should be trending higher. So why aren’t they?


Why iPad Magazine Sales Aren’t Improving


1. Price: The number one complaint about magazines on the iPad is the price. It’s difficult to justify $4.99 for content that will entertain consumers for, at most, six hours — especially when a) much of that content, including those oh-so-special behind the scenes videos, is available for free on the web and b) other apps provide so many more hours of entertainment for half the price. Furthermore, it’s difficult to persuade current subscribers to pay for individual issues when they’re already receiving the same content at a fifth of the price in print.

2. Lack of Exposure: It’s not easy to browse for magazines in the App Store (App Store), which are stowed among hundreds of thousands of other apps. Magazines need their own iBooks app that resembles a newsstand, or at least a dedicated area in the App Store. Magazines need to showcase the covers and some of the content of their latest editions in order to trigger the same impulse purchases made at checkout counters.

3. Failure to Innovate: Part of the reason the first iPad editions of magazines sold so well is because they delivered truly novel experiences for the device, from animated covers to interactive graphics. The problem is that the experiences haven’t evolved since then. The same bells and whistles are attached to each app; only the content differs.

4. Large download size: Magazine apps need to slim down. Wired’s first issue was half a gigabyte, or nearly one-thirtieth of the smallest iPad’s 16 GB storage capacity; the first issue of The New Yorker, a weekly, came in at 173 MB, thus discouraging consumers from downloading apps in the interest of saving space. Their size also prevents users from downloading issues over 3G.

If rumors that Apple will soon allow magazines to sell subscriptions are true, thus substantially lowering the cost of digital issues, we can expect to see a reverse on the recent declines. Until then, magazines need to up innovation and decrease size to increase their appeal.

How else do you think magazines, or Apple, can help increase magazine sales on the iPhone and iPad?

7 Stellar Examples of Branded Content from the Fashion Industry

Macala Wright Lee is the publisher of FashionablyMarketing.Me. Wright Lee is a retail consultant whose firm, Fashionably Digital, specializes in marketing consulting for fashion, luxury and beauty brands. You can follower her on Twitter at @FashMarketing.

One of the most popular trends in the fashion industry this year has been brand generated content. From online blogzines to Tumblr (Tumblr)-powered micro sites, branded content is quickly becoming a cost effective, long-term online marketing strategy that the fashion industry will continue to utilize as brands and retailers look for new, innovative ways to connect with customers online.

Branded content creation serves several purposes: customer entertainment, stealth advertising and social engagement. Brands that excel at this take branded content a step further, making it a tool that bloggers and other online magazines can use for their websites.

In 2011, branded content is going to be the consumer fashion marketing trend to watch. In order to see the evolution of how fashion labels leverage branded content, we should start at the beginning and review the best content from 2010.

1. Louis Vuitton – NOWNESS

Since consumers have been able to shop online, the most successful retailers with e-commerce have been those that set their brands apart by creating an experiential story. Those experiential stories are crafted though every communication tool – packaging and signage, highly stylized display advertising photography for print, radio and television ads that are then translated to the web, social networks and now mobile apps.

In 2010, no one did this better than Louis Vuitton and its NOWNESS. This website set the standard for the way almost any other fashion brand or retailer approached creating their own content. LVMH indirectly curated its world and the story it wanted to tell through the people who contributed to it in writing, photography and film, not directly as a brand itself. Burberry’s Art Of The Trench, Ann Taylor’s ArtSheSaid and even a fashion film available in Stella McCartney’s new iPad app are strangely reminiscent of the content style found in NOWNESS.

Ruth Staiman, a luxury marketing expert explained “The brand’s first venture into branded content came in print in the late 1990s with the City Guides — small volumes of exclusive tips for the Louis lifestyle. City Guide 2011 debuted on NOWNESS with whimsical YouTube (YouTube) videos touring Paris, New York City and Berlin. And the Art of Travel video on Louis Vuitton’s YouTube channel lets anyone experience the Louis Vuitton lifestyle. The channel has 50 videos, and the Art of Travel Page on Facebook (Facebook) has over 1,750,000 ‘Likes.’ ”

Through NOWNESS, Twitter (Twitter), Facebook and YouTube, Louis Vuitton has created a community that shares this content 24/7 globally to support the heritage of its brand and a new frontier of influencers.

To complete the assessment of NOWNESS, Nima Abbasi, founding partner of Syndicate Media Group said, “The beauty of NOWNESS is that it doesn’t feel like branded content. It’s a mix of editorial and video with a distinct, independent point of view that you can’t get anywhere else – and that’s what consumers are craving. A good example of how luxury brands can participate in the social digital space and keep their brand cachet intact.”

2. Net-A-Porter Magazine – iPad App

Net-A-Porter Magazine’s app for the iPad and iPhone is my pick for the best execution of branded content on a mobile platform. Perhaps one of the best shopping mobile apps available, the Net-A-Porter app, lets users watch exclusive video content including runway shows and interviews, share product suggestions via social networks and share feedback about their shopping experience.

Hamilton South, founding partner of HL Group, a strategic marketing and media consultancy, further explained the success of Net-A-Porter’s branded mobile content. “I have a tremendous amount of respect for Net-A-Porter’s success; they know their customer extraordinarily well. They consistently engage her via editorial content that is expertly mixed into the e-commerce landscape, a strategy they largely pioneered.  There is, however, an opportunity for Net-A-Porter to tell a larger, richer story about their brand as they continue to develop and expand the app in 2011. The best social media and branded content executions out there are driven by narrative, not commerce, and the Net-A-Porter iPad app still feels heavily anchored in transaction.”

3. Club Monaco – Culture Club

Though Club Monaco was fashionably late to the social media party, it made up for it this year by launching one of the top five branded blogs online. Reminiscent of Test (test), Club Monaco’s Culture Club is a curated digital heaven within the folds of its main website. The micro site, Culture Club, features the people, places and things that inspire its staff and friends. The curation changes every month, as do the featured contributors. Culture is really a genius idea for a brand on a budget; you can’t go wrong crowd sourcing content from your personal social circles.

4. Alice + Olivia – 4AM Finds

Alice + Olivia, a brand that loves social experiments, crossed technology and fashion in its blog column 4AM Finds. Similar to the editorial must-have spreads you find in InStyle or Vanity Fair, a guest writer contributes a post about items that are hot or in-demand. Of course, one or two Alice (Alice) + Olivia products are strategically integrated. 4AM Finds is a fresh way of selling through product visuals and editorial content, much like magazines do now.

5. Anthropologie – The Anthropologist

Following in the footsteps of NOWNESS, Anthropologie’s The Anthropologist is a thought-provoking, inspirational, authentic journey that one can embark upon via video or photography. The connection to Anthropologie is not explicitly stated, with the exception of the copyright on the about us page. The brand has associated itself with the project, without completely taking it over.

Whitney Holum, a digital marketing specialist, said “The wonderful thing about Anthropologie’s Anthropologist is that it brings a sense of personality to their brand …  It allows a space for their guests to have a conversation with them far removed from a customer service channel.  There is no product push, they have simply created a space where sharing the ideas and creativity of others acts as a catalyst [for] spreading creativity and possibility.  The look, feel and essence of the curated content epitomizes anthropology itself, the study of humanity, and in that it truly personifies the Anthropologie brand.  If guests click through to their e-commerce site, or arrive at their website because of the search results populated by the words of Anthropologist, that’s simply a bonus and not the goal.”

6. Gwyneth Paltrow – GOOP

Goop isn’t a blog or a mobile app. It’s a weekly newsletter founded by Gwyneth Paltrow and delivered to your inbox. Paltrow actually launched GOOP in 2008. It delivers simple messages and features relating to one of six categories – go, get, make, be, see and do. “My life is good because I am not passive about it,” Paltrow writes. “I want to nourish what is real, and I want to do it without wasting time. I love to travel, to cook, to eat, to take care of my body and mind, to work hard.”

The newsletter is simplistic, offering curated selections and recommendation in each of the categories. Consumers have always had an overabundance of choice when it comes to apparel, fashion and beauty. GOOP was the starting point of curated content and product selection, a trend that’s evolved into online shopping models for sites such as Of A Kind, Style Trek and AHALife. Allowing online shoppers to simultaneously experience a product and an individual’s of view or story via one shopping portal became a defining e-commerce trend in 2010.

7. French Connection – Manifesto

In 2010, brands, designers and retailers realized that men do in fact shop too; now it’s all about marketing to men. Contemporary men’s brand French Connection has steadily and consistently been doing its men’s Manifesto. This year, FCUK Man and Manifesto have earned a place as one of the top five style blogs for men on the web.

What makes Manifesto successful is the way it talks to its Gen Y customer, from its graphics to its editorial point of view, easy-to-read format, and it’s engaging and entertaining style. Not every brand can start off with complex branded content initiatives, but a well-written, relevant blog is a great place to start.

So What’s Next for Fashion Brands and Branded Content?

Fashion brands and retailers’ approaches to branded content will continue to evolve; the examples above are already indicative of that. The value of branded content from a budgetary consideration is significant, especially when combined with the cost effectiveness of social media marketing. More retailers and brands are expected to jump on board.

Veronica Cavallo, social media manager at Attention USA, shares her insight on the budgetary considerations of branded content and what a brand needs to consider when creating successful content.

“Branded content’s value (and budget spends) has significantly increased in the past year,” Cavallo says. “Social media marketing has had a pivotal role on the increased inclusion of branded content in marketing plans; helping achieve a balance between entertainment and education, satisfying a consumer need without an in-your-face presentation of a product.”

What are your thoughts on the use of branded content as it relates to fashion brands in 2011?

Fuente: http://ow.ly/3xFQH

Mi perfil

Julio Carreto:
Ingeniero Civil, Maestría en Administración con especialidad en Comercialización Estratégica.
Diplomado en Mercadotecnia, Diplomado en Administración de Ventas.
Consultor Especialista en Planeación de Negocios, Planeación Estratégica y Comercialización Estratégica.
Catedrático de Maestría, Diplomado y Licenciatura

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Este Blog no tiene fines de lucro, ni propósitos comerciales, el único interés es compartirlo para fines educativos con estudiantes y docentes del tema.